torsdag 16 februari 2012

Movie night

Ikväll hade jag nöjet att bli inbjuden till Anna på en filmkväll, vi måste ju planera när vi ska ses nu när hon inte bor på min soffa längre. Filmen hette Dogtooth och var rätt bra, men väldigt udda.. Tror inte att jag skulle rekommendera den till någon som jag inte känner.

Innan filmen satt vi och pratade om Annas knä och kom in på Forrest Gump, det visade sig då att Anna inte sett den klassikern eller många andra filmer som jag tycker att man måste se. När jag sen kom hem fick jag en briljant idé, jag ska tvinga Anna att se några 80-talsfilmer med mig inom en snar framtid. Jag har sett ganska många filmer gjorda på det ljuva 80-talet tack vare mina äldre syskon, men det finns nog många som jag också missat.

Filmer man borde ha sett (enligt moi):
Dirty Dancing
The Breakfast Club
Sixteen Candles
Fame
Flashdance
Girls Just Want To Have Fun
Can't Buy Me Love
(Sound Of Music, 1965)

Det som är så underbart med äldre filmer är att allt inte var så uttjatat på den tiden, en film behövde inte handla om tusen olika saker, en kärlekshistoria och manuset var skrivet. Ja, jag är en sucker för gamla filmer! 

6 kommentarer:

  1. Du måste se Borta med vinden!! (om du inte redan gjort det). Inte för att det direkt är 80-tal men den är gammal som gatan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se den :) men det 80-talet kommer först ;)

      Radera
  2. Jaha, schysst att hänga ut mig på det här viset! Är det här upptakten på vårt bloggbråk? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det var inte tanken! ;) Men om du vill bråka så är jag på ;)

      Radera
  3. Grease måste man ju också se. Nog för att jag tror att den kom lite före 80talets ljuva dagar. Självklart Karate kid, En officer o gentleman och så Gremlins som man tyckte var så läskiga i sin unga ålder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo dom finns också med på listan ;) Jag har faktiskt inte sett Gremlins.. och jag skulle vilja lägga till Neverending Story också, bara för att den är bra!

      Radera